“MINHAS ALUNAS SÃO TÍMIDAS, E AGORA?” O SLI.DO MEDIANDO O ENGAJAMENTO EDUCACIONAL NA PANDEMIA

Jean Carlos Silva Monteiro

Resumo


This study approaches the potential of the app Sli.do as a didactic resource to mediate educational engagement in remote classes during the new coronavirus pandemic. The objective was to analyze the strategic use and contributions of the mentioned app in engaging students through the educational process. The bibliographic research was used as methodology, aiming at describing the interferences of shyness in education, and reporting the experience and perceptions of students of a Psychopedagogy graduate course in São Luís, Maranhão, Brazil about the use of the Sli.do app as a resource against shyness during remote classes. In that context, Sli.do was tested as a tool to overcome the shyness of students in remote classes. Major results point to the fact the app promotes students’ engagement in the remote environment. The ‘anonymous’ character of Sli.do was identified as one of the factors enhancing students’ participation, as such, it can be used for formal assessment of learning.


Palavras-chave


COVID-19; Educational Engagement; Remote Classes; Shyness; Sli.do.

Texto completo:

PDF

Referências


ALMEIDA, L. R.; MAHONEY, A. A. (orgs.). Henri Wallon: Psicologia e Educação. São Paulo: Editora Loyola, 2014.

AXIA, G. Timidez: um dote precioso do patrimônio genético humano. São Paulo: Editora Loyola, 2013.

CASARES, M. I. M. A timidez na infância e na adolescência. Madrid: Editora Pirâmide, 2016.

CASARES, M. I. M.; CABALLO, V. E. “A timidez infantil”. In: SILVARES, E. F. M. (org.). Estudos de caso em psicologia comportamental infantil, vol. II. Campinas: Editora Papirus, 2014.

HAN, B. Topologia da violência. Petrópolis: Editora Vozes, 2017.

MENEZES, G. M. M. Consequências psicológicas e sociais da timidez (Trabalho de Conclusão de Curso em Psicologia). Caruaru: Faculdade do Vale do Ipojuca, 2011.

MONTEIRO, J. C. S.; RODRIGUES, S. F. N. “O Sli.do como ferramenta de engajamento e interatividade em sala de aula”. Educação, Escola & Sociedade, vol. 13, 2020.

MOTTA FILHO, C. Ensaio sobre a timidez. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2015.

SENHORAS, E. M. “COVID-19 e os padrões das relações intra-nacionais e internacionais”.

Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 3, n. 7, 2020

SLI.DO. “A melhor plataforma de perguntas e respostas”. Portal Eletrônico SLI.do [2020]. Disponível em: . Acesso em: 08/09/2020.

TRIGUEIRO, R. M. et al. Metodologia científica. Londrina: Editora e Distribuidora Educacional S. A., 2014.




DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.4245234

Apontamentos

  • Não há apontamentos.




Direitos autorais 2020 Boletim de Conjuntura (BOCA)

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Boletim de Conjuntura (BOCA)      ISSN: 2675-1488

Caixa postal 253. Praça do Centro Cívico. Boa Vista, RR, Brasil. CEP 69301-970.